måndag 23 januari 2023

KlimatUpplysningen och Cancel Culture 2

Jag har begärt att Styrelsen för KlimatUpplysningen tar upp den avstängning som utfärdats av Ingemar Nordin, ansvarig för kommentarer till inlägg, vilken jag tidigare rapporterat om,  och specifikt preciserar  vilka av mina kommentarer som motiverat denna drastiska åtgärd. Jag har fått följande svar på min begäran:

Hejsan Claes!

Under styrelsens senaste sammanträde diskuterades ärendet angående din avstängning från att kommentera på Klimatupplysningen. Styrelsen är enig om att du har brutit mot kommentarsreglerna och att avstängningen därför är korrekt.

Alla som vi anser bryta mot kommentarsreglerna får först en varning och om denna inte hörsammas stängs personen av. Så har även skett i detta fall.

Vänligen,
Magnus Cederlöf
Ordförande föreningen Klimatrealisterna

Jag läser att jag "brutit mot kommentarsreglerna" men inget alls sägs om vad jag uttryckligen begärt, nämligen precisering av vilka av mina kommentarer som avses.  Jag har upprepat begäran om att detta måste redovisas, om det finns någon rim o reson, och kommer att rapportera svaret. 

Annars kan vi idag på KlimatUpplysningen läsa vad Ann L-H i sin recension av Elsa Widdings senaste bok har att säga om Ingemar Nordin: 

Ingemar Nordin, professor i filosofi och vetenskapsteori har ett kort men kärnfullt inlägg om Yttrandefrihet, demokrati och vetenskap (del 2). Han går tillbaka till John Stuart Mills bok, Om Friheten med citatet:

”…det utmärkande för den skada som vållas genom att man undertrycker en åsikt ligger däri att man sålunda begår en stöld från mänskligheten, från de efterkommande såväl som från de nu levande, från dem som avviker från åsikten ännu mer än från dem som hyser den.”

Utebliven öppen information är med andra ord en stöld från mänskligheten en stöld som kan orsaka ödesdigra konsekvenser…Dagens politik liknar alltmer den styrmodell som övergavs av folket i det forna Sovjetunionen för trettio år sedan, skriver Elsa.

Både Ann L-H och Ingemar Nordin uttrycker mycket hårda ord om den som undertrycker en åsikt, särskilt vad gäller vetenskap kan man förmoda. 

Men detta gäller uppenbarligen inte mina åsikter som matematiker och vetenskapsman. Inte heller besvaras min begäran om Upplysning om vilken av dessa mina åsikter som inte får yppas, inte ens som kommentar till ett inlägg begärd av Gösta Petterson i egenskap av inläggets författare. Har Ingemar något att säga som kommentar här, om skälet till sitt beslut och i vad mån det är en "stöld från mänskligheten"? 
 

1 kommentar:

  1. Håller med dig ,tråkig inställning av KlimatUpplysningen , jag har alltid uppskattat dina kommentarer där.

    SvaraRadera