tisdag 29 november 2022

Om KlimatUpplysningen och Cancel Culture

KlimatRealisterna KlimatUpplysningen KU presenterar sig på följande sätt:

  • Klimatrealisternas uppfattning är att den vetenskapliga grunden för klimatpolitiken är otillräcklig för att motivera den nedbrytande omställning av samhället som nu pågår.  
  • Vi vill visa på den osäkra vetenskapliga grunden och klimatpolitikens negativa konsekvenser. 
  • Målet är att bidra till att förhindra denna skadliga och meningslösa politik.
Ingemar Nordin, professor em vid institutionen för kultur och kommunikation vid Linköpings Universitet, har en ledande funktion inom KU. Speciellt kan Ingemar stänga av kommentarer från personer som Ingemar av någon anledning inte gillar. Det gäller speciellt min person som drabbats av denna form av censur efter att ha deltagit med kommentarer till ett inlägg av Gabriel Oxenstierna med den tankeväckande  rubriken
Detta är en fråga som jag studerat ingående och mitt arbete (redovisat på denna blogg) har givit mig en plats i Klimatrealistenes Vitenskaplige Råd, detta trots att jag är matematiker och inte fysiker.

Jag har därför en del noga genomtänkt att säga om inlägget ovan om Atmosfärseffekten, speciellt om den massiva sk "återstrålning" från en kallare atmosfär till en varmare jordyta som anses uttrycka en "växthuseffekt" som hotar med katastrofal global uppvärmning. Jag har i mitt arbete visat att denna "återstrålning" representerar  fiktiv icke-fysik som inte kan finnas av flera skäl och speciellt inte därför att den trotsar termodynamikens 2a lag, en av fysikens hörnpelare. Inlägget ovan ifrågasätter också "växthuseffekten".  Mina argument för att "återstrålning" är icke-fysik presenteras här på ett lättsamt sätt.

När jag som kommentar till inlägget uttrycker min åsikt grundad på noggrann analys, att någon "återstrålning" omöjligen kan finnas, så censureras fortsatta kommentarer av Ingemar.  Det är inte roligt att bli utsatt för censur (av vetenskap), vilket jag tyvärr har viss erfarenhet av. 

Det är också kontraproduktivt om man jämför med KUs ovan angivna mål, eftersom jag ger argument som  visar att den vetenskapliga grunden för klimathotet inte bara är osäker utan dessutom grovt felaktig.

Nåväl, jag klarar mig utan KU, men tråkigt är det för den gemensamma saken att stoppa en skadlig och meningslös klimatpolitik. 

Man kan se Ingemars tilltag som ett uttryck för den Cancel Culture som nu florerar på stormedia inkl Wikipedia och Google, där en hord av vakthundar ser till att viss korrekt information effektivt silas bort detta utan motivering. Det kan gälla vaccin, krig, korruption och inte minst klimat. Det främjar inte ett öppet demokratisk samhälle och för vetenskapen är ett fritt meningsutbyte livsviktigt! Låt oss slå vakt om det!

Ingemar uppmanas härmed att motivera sin censur i kommentar till denna post. Censur av vetenskap är emot vetenskapens grundprincip om fritt meningsutbyte, nota bene i ett öppet demokratiskt samhälle.  Censur av vetenskap är både skadlig och meningslös politik.

Stöd för min linje ges speciellt i denna kommentar med intressant förslag! 

Jag uppmanar läsare av denna post att tycka till om "återstrålning" är icke-fysik eller fysik.

PS1 Ingemar motiverar sin censur på följande sätt på KU:
  • Du vill att KU skall föra fram dina ofysikaliska åsikter där man förnekar vanlig strålningsfysik, kvantmekaniken och fotoner. Ja, jag vet. Men detta är inte din blogg. På din egen blogg kan du framföra precis vad du vill, men inte här. Adjö!
Skälet skulle alltså vara att jag i kommentar framför ofysikaliska åsikter, som Ingemar tror att jag vill att KU skall föra fram. Men hur vet Ingemar som inte är fysiker att mina åsikter är ofysikaliska? Vilken fysiker har han frågat för att ge denna dom? Och inte kräver jag att KU skall föra fram mina åsikter, det räcker med att jag själv får föra fram dem utan censur.

PS2 För att se klimatalarmism i ett vidare perspektiv lyssna på denna podcast med Matthew Ehret! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar