tisdag 6 december 2011

Nytt Kärnämne: Matematik-IT

Här är en ny version av en kommande debattartikel i Ny Teknik med hänsyn tagen till mitt möte med S om Matematik-IT den 30/11:

Om bara ett par år kommer alla elever att ha en egen iPad (eller motsvarande) från skolstart, som ett naturligt uttryck för att skolan är en del av IT-samhället med alla dess möjligheter till aktivt lärande i nya former.
Var och en som sett en 3-åring hantera en iPad förstår potentialen.

Detta ställer nya krav på skolan och lärarutbildningen måste nu reformeras så att alla elever kan ges en god förberedelse för liv och arbete i IT-samhället. Detta gäller alla ämnen men särskilt i IT-intensiva tekniska ämnen av avgörande betydelse för Sveriges konkurrenskraft, med matematikämnet som grund.

Det naturliga är att introducera IT som en del av skolmatematiken från första klass, eftersom datorn är en matematikmaskin, i ett nytt kärnämne Matematik-IT som ersätter det gamla matematikämnet, och som kan beskrivas som: Matematik för IT + Matematik med IT.

Att IT kommer att förändra skolans arbete har oppositionen med sin utbildningspolitiske talesman Mikael Damberg (S) förstått, som framgår av hans artikel på SKLs Blogg om eSamhället.

Men det har inte utbildningsminister Jan Björklund, som i sitt nya initiativ Mattelyftet beordrat Skolverket att utarbeta en plan för att omskola alla mattelärare till mer av "traditionell katederundervisning", till en kostnad av 2.6 miljarder.

Björklund motiverar sitt direkta statliga ingripande med en minskning enligt PISA från 510 år 2000 till 494 år 2009, dvs en minskning med 3%. Björklund beskriver minskningen om 3% som så alarmerande att staten "inte stillatigande kan titta på" utan måste diktera undervisningen, som i ett totalitärt samhälle.

Skolverket tar i sin plan dock avstånd från "en dominerande traditionell skol- och undervisningskultur", dvs Björklunds "katederundervisning". Resultatet är en statlig förvaltning i kramp, en lärarutbildning i paralys och en skola utan framtidshopp.

På en direkt fråga om de växande digitala klyftorna och bristen på moderna datorer i svenska skolor från Damberg svarar Björklund att "det är inget som han ligger sömnlös över". Nej, Björklund sover tungt och drömlöst och det är inte bra för svensk skola.

Björklund kör över hela svenska folket, inklusive elever, föräldrar, lärare, lärareutbildare, fack och statlig förvaltning, med ett meningslöst kostsamt statligt diktat, men kritiken av Mattelyftet har hittills varit svag och splittrad.
Skolverket försöker lamt att obstruera men alla lärarutbildare med ansvar för skolans undervisning säger ingeting. Det är väl kanske inte så lätt att säga nej till 2.6 miljarder, även om ändamålet är tveksamt och PISA-resultaten bara kommer att fortsätta att sjunka.

Men skattebetalarna vill inte att miljarder förslösas på ett meningslöst illa genomtänkt statligt diktat.
S skulle kunna ta initiativet i skolpolitiken med följande program:
  • Ge alla elever en iPad (eller motsvarande) vid skolstart.
  • Skapa ett nytt ämne Matematik-IT, som lär ut:
  • IT som del av Matematik + Matematik med IT.
  • Stöd med utbildning/fortbildning i Matematik-IT.
Programmet är konkret, realiserbart utan miljarder och ger stor hävstång för satsade resurser, till skillnad från Björklunds som bara förstör resurser. S skulle med detta program visa initiativkraft och framtidstro och därmed både kunna ta sig ur sin egen förlamning och göra någonting bra för Sverige. Jag presenterade förslaget för Damberg den 30/11 och väntar nu på reaktion.

8 kommentarer:

  1. Hårda ord men i all välmening: Din argumentation är lika smidig som en elefant i en porslinsbutik.

    Anders

    SvaraRadera
  2. De beskriver allting i svart eller vitt. Patetiskt! Tur att det finns mer nyanserade debattörer, t.ex http://christermagister.wordpress.com/2011/03/13/katederundervisning/

    Anders

    SvaraRadera
  3. Jag ser inte att Christer säger annat än att bra katederundervisning är bra och att dålig dito är dålig = jämngrått utan kontrast och kontur. Bra?

    PS Jag har sällskap med Björklund i porslinsbutiken.

    SvaraRadera
  4. Och vad tror du om den här katederundervisningen:
    http://www.dn.se/nyheter/sverige/i-botkyrka-finns-skolan-som-gar-mot-strommen

    Svart eller vitt?
    (Utan iPad så vitt jag förstår.)

    Anders

    SvaraRadera
  5. Det går naturligtvis att få en mindre grupp studenter att lära sig vilken matematik som helst med stöd av engagerade lärare, likaväl som klassisk grekiska. Vad jag talar om är att ge de många eleverna en matematik som de kan förstå och ha användning för i dagens IT-samhälle. Idag kan elever med särskilda inlärningssvårigheter få rätt att använda iPad/dator i skolan, vilket visar potentialen. Alla elever borde ges denna potential. Eller hur?

    SvaraRadera
  6. Det skulle säkert vara bra att införa datorer i matteundervisningen, men det bör göras med förstånd, dvs i lagom omfattning, och kanske i mellanstadiet. Jag ser annars framför mig en klass med 7-åringar som sitter och spelar Angry birds på mattelektionerna, och nio år senare inte har en aning om hur man använder en penna.

    En viktigare förändring av matteundervisningen tror jag skulle vara om man på något sätt kunde få elever att samarbeta (vilket inte alls sker idag) och på så sätt börja "prata matte". Det är vad jag förstår en av metoderna som används på Tullinge Gymnasium.

    Anders

    SvaraRadera
  7. Matematik som datorspel öppnar helt nya möjligheter att lära ut matematik
    från första klass. Det finns ingenting som är heligt med en blyertspenna;
    vad det handar om är att använda symboler, där skrivstil bara är ett av många uttrycksätt.

    SvaraRadera
  8. Matematik som datorspel har funnits i alla fall sen jag gick i fyran för 17 år sedan. Nya undervisningsmetoder kommer alltid att få positiva utvärderingar just eftersom det är något nytt, spännande, speciellt, och att forskare utvärderar eleverna och bryr sig om dem.

    För övrigt hade Slashdot artikel om det temat idag, med tillhörande som alltid intressanta kommentarer: http://apple.slashdot.org/story/11/12/12/0353249/goodbye-textbooks-hello-ipad

    SvaraRadera