- We are in the midst of what some have called a research reproducibility crisis. While scientific discovery and complexity are developing at an unprecedented speed, less than 50% of scientific research studies can be reliably replicated. Left unchecked, this troubling fact may threaten our ability to generate sound, evidence-based knowledge that meets society’s needs. It is time to look beyond the traditional measures of quality and re-examine the very concept of quality itself.
fredag 11 december 2020
Panel Debate on Research Reproducibility Crisis
tisdag 8 december 2020
Skolverket Missnöjt med Svensk Skolmatematik i TIMSS 2019
Skolverkets Generaldirektör Peter Fredriksson meddelar vid presskonferens om TIMSS 2019 att han är missnöjd med de svenska resultaten i matematik (knappt medel).
Jag skall visa för Peter hur Sverige kan ta en tätposition genom fortbildning för lärare tillsammans med elever enligt DigiMat School. Återkommer med rapport om hur Peter ställer sig till ett sådant perspektiv. Frågan om vem som bär ansvaret för att svensk skola inte presterar bättre berörs vid presskonferensen. Skall be Peter tala om vilket ansvar Skolverket har.
Ta del av NCM-seminarium där jag presenterar DigiMat School.
söndag 6 december 2020
Ny Världsordning genom DN
Dagens Nyheter DN är Sveriges största dagstidning med stort inflytande över opinion och politik i Sverige. Greta Thunberg är gästande chefredaktör 6 dec 2020 och pumpar ut 58 sidor av klimatalarmism utan ett enda lite ifrågasättande av nödvändigheten av en total omställning till en fossilfri värld med det enorma lidande som skulle bli konsekvensen. Låt oss se hur Greta i sin ledare hanterar frågan om vilket lidande som kan accepteras mot det högre målet av fossilfrihet:
- Det här är den svåraste och mest krävande frågan mänskligheten ställts inför.
- Den utmanar rådande världsordning.
- Inget av det här kommer hända utan medias hjälp.
- Det handlar om att (hos DN)... genomsyra det dagliga arbetet i allt från innehåll, verksamhet till annonsering (med klimatalarmism).
- Den kräver ett rättvist helhetstänkande där vi ser till att ingen blir lidande av de förändringar som omställningen till ett hållbart samhälle kommer innebära.
onsdag 2 december 2020
Symbolic vs Digital Mathematics
A traditional Calculus book contains a list of primitive functions of elementary functions expressed in symbolic form, together with techniques of symbolic computation (e g integration by parts) allowing symbolic computation of not listed primitive functions. The symbolic computation can be very cumbersome and lengthy and is automated in software such as Mathematica. This is Symbolic Calculus.
In digital mathematics primitive functions/integrals are computed digitally by simply performing the summation building the integral digitally as a Riemann sum, with a certain precision. The computation is steered by a one-line code performing the summation term by term. By digital computation Calculus is thus reduced to a one-line code which the student writes and thus can understand and be allowed to use not simply as a black box. This is Digital Calculus. From experience with Digital Calculus the true meaning of symbols such as cos(x) can be learned and understood.
Another example is the following symbolic computation with fractions:
- 1/3 + 1/4 = 7/12
- 0.3333333…+ 0.250000… = 0.5833333…
Summary:
- Symbolic Calculus is limited, tricky to use and hard to learn.
- Digital Calculus is unlimited, easy to learn and use.
Symbolic Calculus in symbiosis with Digital Calculus gives a new tool ready to be used by many. Digital Calculus does not replace Symbolic Calculus (thought processes have symbolic not digital form), but gives Symbolic Calculus a richer meaning by supplying substance to symbols.
onsdag 25 november 2020
From End of Physics to New Beginning
Quanta has a long article on Contemplating the End of Physics addressing the following key questions:
- Has physics reached the limits of what we can discover?
- Or are the possibilities only just beginning?
- The truth is, the realm of the smallest particles is not the only place you can find the fundamental laws of physics. They can also “emerge” out of the collective behavior of many constituents.
måndag 16 november 2020
Inbjudan till NCM-Seminarium om DigiMat
Tordagen den 19/11 kl 16-17.30 presenterar jag DigiMat vid ett zoom-seminarium hos Nationellt Centrum för Matematik NCM. Gör anmälan för att följa/delta.
DigiMat är nytt läromedel som realiserar den nya läroplanen 2018 med programmering som del av matematikundervisningen i skolan.
Seminariet vänder sig till alla lärare i matematik/teknik i grundskola och gymnasium. Nästa matematiklektion kan startas tillsammans med eleverna genom ett klick på DigiMat School.
Välkomna!
måndag 2 november 2020
DigiMat US Election 2020
Breaking News: DigiMat School is opening
söndag 1 november 2020
Grundlagsskydd mot Faktaresistens
- Och inre fiender har börjat underminera demokratin och fört utvecklingen i auktoritär riktning.
- Allt färre länder visar sig vara oanfrätta.
- De auktoritära tendenserna är särskilt påfallande i Kina...och USA.
- Svenska politiker verkar ovilliga att använda grundlagen som skydd mot samtidens antidemokratiska och populistiska framstötar. För någon månad sedan misslyckades riksdagspartierna att enas om att ge public service ett grundlagsskydd mot politisk styrning.
- Jag tycker det vore prydligt om vi då fick höra statsrådet något reflektera över det allvarliga läge som den globala demokratin hamnat i och universitetens möjligheter att bekämpa den faktaresistens som är förknippad med de auktoritära och populistiska tendenserna.
- År 2020 gör jag mig till ignorant och dumbom om jag ifrågasätter de människoskapade klimatförändringarna.
- ...vi som fortfarande har respekt för kunskaper måste uppbåda så mycket motstånd mot den pågående fördumningen som vi bara kan.
torsdag 22 oktober 2020
Att Följa Vad Som Predikas av Stat, Skola och Stormedia
Stat, skola och stormedia översköljer medborgarna dagligen och stundligen med ett budskap om den absoluta nödvändigheten av en total omvälvning till ett nytt fossilfritt samhälle, och att det är bråttom att sätta igång nedmonteringen av nuvarande samhälle byggt på fossil energi.
Under denna massiva propaganda är det inte konstigt att några medborgare tror på budskapets allvar och med förskräckelse ser att ingenting görs. Det gäller Greta och i mer extrem form Andreas Malm som i en stor artikel på 3 sidor i SvD uppmanar till sabotage av fossila energikällor, se SvD Hyllar en Vänsterextremist.
Ju fler Andreas Malm, desto snabbare marsch in i det nya fossilfria samhället.
Men tidskriften Kvartal har intervjuat en sansad röst. Misstag?
PS DN kontrar SvDs artikel: Greta blir Chefredaktör!
tisdag 13 oktober 2020
Statsvetare om Staten vs Folket
Professorerna i Statsvetenskap Ulf Bjereld och Marie Demker stryker Staten medhårs i DN Debatt:
- Åsiktskorridorer är en viktig grund för samhällslivet.
- Också i svensk samhällsdebatt ställs kampen om ”sanningen” snarare än kampen om politiska visioner i centrum.
- I en värld där populistiska tankeströmningar växer sig starka riskerar sanningen att reduceras till den verklighetsbeskrivning som bäst motsvarar ”folkets” uppfattning i dess konflikt med samhällets ”elit”.
Så talar professorer i Statsvetenskap betalda av Staten. Demker är ordförande i Socialdemokrater för Tro och Solidaritet och Bjereld tidigare ordf.
torsdag 8 oktober 2020
What is a 2020 Nobel Physics Prize Singularity?
The motivation 2020 Nobel Physics Prize awarded Roger Penrose reads:
- In January 1965, ten years after Einstein’s death, Roger Penrose proved that black holes really can form and described them in detail; at their heart, black holes hide a singularity in which all the known laws of nature cease. His ground-breaking article is still regarded as the most important contribution to the general theory of relativity since Einstein.
- Penrose proceeded to prove that once a trapped surface had formed, it is impossible, within the theory of general relativity and with a positive energy density, to prevent the collapse towards a singularity (Penrose 1965).
- $f(x) = 0$ for $x < 0$
- $f(x) = 1$ for $x > 0$,
- Natura non facit saltus. (Nature does not jump) (Axiom of Leibniz)
- $\int f(x)\phi (x) dx$
- $-\int f(x)\phi^\prime (x)\, dx = \phi (0)$ where $\phi^\prime = \frac{d\phi}{dx}$ is the derivative of $\phi$,
onsdag 7 oktober 2020
Penrose vs Quantum Mechanics vs Consciousness
- Quantum mechanics is inconsistent (=wrong).
- Consciousness is governed by quantum mechanics.
- AI is impossible.
- There has to be something in physics that we don't yet understand, which is very important, and which is of a non-computational character.
2020 Physics Nobel Prize Motivation
Roger Penrose is awarded half of the 2020 Nobel Prize in Physics
- for the discovery that black hole formation is a robust prediction of the general theory of relativity.
- Penrose proceeded to prove that once a trapped surface had formed, it is impossible, within the theory of general relativity and with a positive energy density, to prevent the collapse towards a singularity (Penrose 1965).
- Penrose’s result is heralded as the first post-Einsteinian result in general relativity.
- it is impossible to prevent collapse towards a singularity.
- His 1965 paper actually used a proof by contradiction. He derived five properties needed in order for the system to avoid forming a singularity. Then he showed they are mutually inconsistent—a proof by contradiction.
tisdag 6 oktober 2020
Nobel Prize in Physics for Discovery of Singularity without Physics
The mathematician Roger Penrose receives half of the 2020 Nobel Prize in Physics
- for the discovery that black hole formation is a robust prediction of the general theory of relativity
- In January 1965, ten years after Einstein’s death, Roger Penrose proved that black holes really can form and described them in detail; at their heart, black holes hide a singularity in which all the known laws of nature cease. His ground-breaking article is still regarded as the most important contribution to the general theory of relativity since Einstein.
To give perspective on this perplexing message, recall that Einstein was awarded the 1921 Nobel Prize in Physics with the explicit mention that it was not for his theories of relativity. The 1921 Nobel Committee did not consider Einstein's relativity theories to be physics, only mathematics closed into its own box. It is logical that the 2020 Nobel Committee gives the Prize/2 to a mathematician.
- The extent to which the structure of a black hole surrounded by an event horizon actually match the predictions of general relativity is still an open question. Nature may still have surprises in store.
- independent of the value, after eventual confirmation, which can be given to relativity/gravitation theory.
söndag 6 september 2020
Einstein's Biggest Mistake
Einstein described the introduction of the cosmological constant in his field equations of general theory of relativity as his Biggest Mistake.
But that was a mistake: His truly Biggest Mistake was the introduction of his special theory of relativity in 1905, which preceded the general theory by ten years.
Special relativity concerns the representations of "events" in two space-time coordinate systems (x,t) and (x',t'), where an "event" (of some nature) is recorded by specific coordinates such as (0,0).
The key example used by Einstein was the setting of train traveling along an embankment with a velocity $v<1$, with the x-axis fixed to the embankment and the x'-axis fixed to the train. The x-axis and x'-axis use the same spatial scale set by identical meter sticks. Events would then be recorded by an observer X on the embankment using the x-axis and a clock showing t-time, and by an observer X' in the train using an x'-axis fixed to the train together with an identical clock traveling with the train showing t'-time.
The windows of the train are supposed to be shut, so that X cannot look inside the train, and X' cannot look outside the train. X and X' thus use identical space-axes and identical clocks. X and X' agree on a common speed of light = 1 as measured in their respective system with identical meter sticks and clocks.
For a third outside observer Y (Galileo) the full situation would be clear and simple: The connection between the coordinates would be x' = x - vt and t' = t, expressing that the train with its x'-axis translates with respect to the x-axis of the embankment with velocity v and that identical clocks are being used.
To understand that X and X' can agree on the speed of light, although the x'-axis moves with respect to the x'axis, compare with the speed of sound. X and X' will agree on the speed of sound, because the air inside the train travels along with train and so X' will measure the same speed of sound as X measures in the still air fixed to the embankment. Moreover, if X' opens a window and measures the speed of sound in the still air of the bank, X' would get a value modified by the train velocity, and X' would also experience a Doppler effect of sound propagation in the still air of the bank. All in accordance with the Galilean transformation x' = x -vt, and t' = t.
But Einstein was not happy with a Galilean transformation between coordinates, because a medium of propagation of light (like air for propagation of sound), a unique "luminiferous aether ", could not be identified (in the Michelson-Morley experiment). Einstein then came up with the radical idea of not connecting any form of medium to light propagation and then replaced the Galilean transformation, based on an embankment-medium and a different train-medium, by the Lorentz transformation supposedly being free of any medium:
- $x^\prime =\gamma (x-vt)$, $t^\prime = \gamma (t-vx)$, $\gamma =\frac{1}{\sqrt(1-v^2)}$,
- $x =\gamma (x^\prime+vt^\prime )$, $t = \gamma (t^\prime+vx^\prime )$.
where $\vert v\vert <1$. The Lorentz transformation has the property that a $x = t$ is transformed into $x^\prime = t^\prime$, which is viewed to express the same speed of light = 1. Lorentz had introduced his transformation well before Einstein took it up, but Lorentz had been careful to note that his transformation was not to be interpreted as a transformation between physical coordinates. In particular, if t was physical time measured by a physical clock, then t' did not represent physical time measured by a physical clock.
But the young eager brave Einstein took the bold step of proclaiming, against Lorentz, that both t-time and t'-time represent physical time measured by identical clocks. In particular with x=t recording a light signal in the (x,t)-system, t' would be connected to t by
- $t' = \sqrt{\frac{1-v}{1+v}}t$
with thus $t' < t$ expressing that a moving X'-clock would be running slow compared to a still X-clock. This weird effect was termed time dilation: A moving clock would thus run slow compared to a stationary clock. Which clock was stationary and which was moving, was left in the air as an expression of Einstein's genius.
Having thrown out any form of medium for light propagation, Einstein also had to get rid of the observer Y capable of grasping the full physics of light propagation in the combined train-embankment system, and Einstein was then left with an observer X on the embankment unable to look into the train and an observer X' in the train unable to look out, as presented above.
X thus cannot make any observations in the (x',t')-system, nor can X' make any observations in the (x,t)-system. If either of them could, then the very reason to use two coordinate systems would disappear: If X' can make observations in the (x,t)-system, then X' does not need the (x',t')-system and vice versa.
Einstein was thus left with two observers X and X' locked into two different systems unable to connect in physical terms. This is where Einstein takes a leap and boldly claims that observations are to be connected by the Lorentz transformation. Einstein thus tells X' inside the train that a light signal launched by X along the embankment, which X' cannot see, has to be represented in the (x',t')-system through the Lorentz transformation coming with space contraction and time dilation.
More precisely, to support his argument Einstein made the thought experiment that both X and X' launch light signals in their respective (x,t) and (x',t')-systems at (x,t) = (0,0) and (x',t') = (0,0), which are then recorded as x=t and x'=t' respectively, which Einstein (but not Lorentz!) tells are connected by the Lorentz transformation.
X' (in the train) thus observes a light signal x' = t' travelling inside the train, and X' is told by Einstein that this is the same light signal as that launched by X following x = t along the embankment with x = t. X' is thus told by Einstein that his t'-clock is running slow as compared to the t-clock as an expression of weird time dilation of his moving clock.
But X' cannot observe the light signal traveling in the (x,t)-system (windows are shut), and Einstein's Biggest Mistake thus boils down to identifying the light signal launched by X in the (x,t)-system at (x,t) = (0,0), with the light signal launched by X' in the (x',t')-system at (x',t') = (0,0). Doing so and connecting the coordinates of the light signals by the Lorentz transformation, Einstein discovers the new physics of space contraction and time dilation.
But it is not correct to identify the two light signals, by the same reason that it would not be correct to identify two sound signals, one launched in the still air of the embankment and one in the moving air inside the train. Einstein's argument for identification is weak: Since there is no medium for light propagation, one can assume that the two signals are the same. More precisely, Einstein's identification lacks any form of rationale.
Unfortunately modern physics is built on the special theory of relativity formed from Einstein's Biggest Mistake.
Luckily, there is a different rational physics of relativity of light propagation in the spirit of Galilean physics as Many-Minds Relativity. Take a look and get enlightened (by light signals)! A short course is
- Special Relativity: There is no aether for light propagation.
- Many-Minds Relativity: There are many aethers for light propagation, one for each choice of space coordinate system.
lördag 5 september 2020
Chalmers Världsledande i Kampen mot KlimatFörnekelse: Avancez!
Chalmers Tekniska Högskola presenterar sig för världen med följande huvudbudskap: Klimatforskningen – vårt största bidrag:
- Vår forskning är vårt främsta och absolut viktigaste bidrag till klimatomställningen.
- På Chalmers bedrivs excellent forskning för klimatet från nya energikällor och tekniska innovationer till politiska system och mänskligt beteende.
- Chalmers har etablerat världens första, globala forskarnätverk om klimatförnekelse
- som studerar hur högernationalismens framfart i Europa bidragit till att klimatförnekelse ökat.
- Martin Hultman har gjort sig känd internationellt för att ha visat på kopplingen mellan konservatism, främlingsfientlighet och klimatförnekelse.
- Han skiljer på organiserad och partipolitisk klimatförnekelse, men också responsförnekelse bland politiker och den vardagsförnekelse som människors dagliga agerande är uttryck för.
fredag 28 augusti 2020
DigiMat and the Multiplication Table
DigiMat is new reformed mathematics education. DigiMat starts by constructing the natural numbers (1, 2, 3, 4,.., in decimal notation) by repetition of the basic operation +1, starting from 0:
- 1 = 0 + 1
- 1+1 (= 2 )
- 1+1+1 (= 3 = 2+1)
- 1+1+1+ 1 (= 4 = 3+1)
- 1+1+1+1+1 (= 5 = 4+1)
- and so on
- 1 = 1 (decimal)
- 10 = 2 (decimal)
- 11 = 3
- 100 = 4
- 101 = 5
- 110 = 6
- 111 = 7
- 1000 = 8
- 1001 = 9
- ...
- one red (apple) is 1
- two red (apples) is one yellow (apple)
- two yellow is one green
- two green is one blue
- two blue is one violet
- ...
- 1 = red (apple)
- 2 = yellow (apple)
- 3 = yellow and red (apples)
- 4 = green (apple)
- 5 = green and red (apples)
- 6 = green + yellow (apples)
- 7 = green + yellow + red (apples)
- 8 = blue (apple)
- 9 = blue and red (apples)
- ...
- 7 x 8 = (10 - 3) x (10 -2) = 10 x 10 - 3 x 10 - 10 x 2 + 2 x 3 = 100 - 30 - 20 + 2 x 3 = 50 + 2 x (2 + 1) = 50 + 2 x 2 + 2 x 1 = 50 + 2 x (1+1) + 1 + 1 = 50 + 2 x 1 + 2 x 1 + 1 +1 = 50 + 1 + 1 + 1 + 1 + 1 +1 = 56
onsdag 26 augusti 2020
DigiMat meets the World
DigiMat is new mathematics education for the digital society consisting of
- Ada's World (app for pree-school introducing basic concepts for all ages)
- DigiMat School (from elementary school to university)
- DigiMat Pro (top academic and professional level)
fredag 14 augusti 2020
The Pressure Equation of Incompressible Flow
The standard mathematical model for incompressible flow of unit density with vanishing viscosity takes the form of the incompressible Euler equations:
- $\frac{\partial u}{\partial t}+u\cdot\nabla u + \nabla p = 0$,
- $\nabla\cdot u=0$,
where $u(x,t)$ is flow velocity, $p(x,t)$ is pressure and $(x,t)$ are space-time coordinates. The first equation expresses Newton's 2nd Law (conservation of momentum), while the second equation is not a physical law but a side condition as a stipulation that the velocity is to be divergence free.
When solving the incompressible Euler equations computationally the second equations is typically replaced by an elliptic equation for the pressure of the form - $-\delta*\Delta p = - \nabla\cdot u$, (1)
- where $\delta \approx h$ with $h$ mesh size.
In a variational setting this equation results from regularisation of the pressure as Lagrange multipler for the side condition $\nabla\cdot u=0$, which can be seen as a form of relaxation. The choice of $\delta =h$ brings $\delta\Delta$ in parity with $\nabla\cdot$. The equation (1) can be seen as a physical law connecting pressure to the divergence of velocity.
Let us now give more perspective on the elliptic pressure equation by extending to compressible ideal flow where the equation for the internal energy $e$
- $\frac{\partial e}{\partial t}+\nabla\cdot (eu)+p\nabla\cdot u = 0$,
can be seen as an equation (expressing a law of physics) for the pressure $p=\gamma e$ with $\gamma >0$ a gas constant:- $\frac{Dp}{Dt}=-\gamma p\nabla\cdot u$ (2)
- with $\frac{Dp}{Dt}=\frac{\partial p}{\partial t}+\nabla\cdot (pu)$,
With suitable normalisation the Mach number is $\sqrt{\gamma}$ with a switch from supersonic over transonic to subsonic flow as $\gamma$ increases beyond 1.
This equation suggests a parabolic variant of the incompressible pressure equation of the form- $\frac{\partial p}{\partial t}-\delta*\Delta p = - \nabla\cdot u$ (3)
where the right hand side of the compressible pressure equation $-\gamma p\nabla\cdot u$ is replaced by $-\nabla\cdot u$ for the incompressible case (and (2) is correspondingly regularised). Again, (3) can be seen as a law of physics connecting pressure to the divergence of velocity. It allows direct time stepping of the flow equations as an expression of physicality with finite speed of propagation/sound , compared with the elliptic equation (1) with infinite speed of pressure variation/sound.
Choosing $\gamma$ small gives compressible flow with large variation of $\nabla\cdot u$ corresponding to moderate variation of density, while choosing $\gamma$ large will keep the variation in density small.
We can thus view the compressible solver as a unified flow solver for both compressible and incompressible flow depending on the choice of the single parameter $\gamma$, with a natural connection to standard incompressible solvers.
The unified flow solver can be explored as item 98 in the Model Workshop of DigiMat BodySoul including comparison a with standard incompressible solver.
Remark. Integrating (2) along streamlines gives- $p \sim \exp(-\gamma\int \nabla\cdot u\,dt)$
which expresses an exponential connection between the pressure $p$ and $-\gamma\nabla\cdot u$ compatible with $\nabla\cdot u$ being small for $\gamma >>1$.
- $\frac{Dp}{Dt}=-\gamma p\nabla\cdot u$ (2)
- with $\frac{Dp}{Dt}=\frac{\partial p}{\partial t}+\nabla\cdot (pu)$,
- $p \sim \exp(-\gamma\int \nabla\cdot u\,dt)$
torsdag 30 juli 2020
Philosophy of Science
söndag 12 juli 2020
Can a Coordinate Transformation Contain Physics?
- $x^\prime = x-vt$, $t^\prime =t$,
- $x^\prime =\gamma (x-vt)$, $t^\prime = \gamma (t-vx)$, $\gamma =\frac{1}{\sqrt(1-v^2)}$,
- $x =\gamma (x^\prime+vt^\prime )$, $t = \gamma (t^\prime+vx^\prime )$.
måndag 6 juli 2020
DigiMat: Physical Gravitational Collapse
söndag 5 juli 2020
DigiMat: Unphysical Gravitational Collapse
- gravitational potential peaking in the middle (light-blue)
- high density middle (blue)
- negative temperature middle (green)
- $E(t) = \int \rho (x,t)T(t,x)\,dx$,
- where $\rho$ is density and $T$ temperature.
- $TE(t) = E(t) + K(t)$ with
- $TE(t) =$ Total Energy at time $t$
- $K(t) =\frac{1}{2}\int\rho (x,t) |v(x,t)|^2dx$ Kinetic Energy, with $v(x,t)$ fluid velocity.
- $\frac{dE}{dt} = -W+P+D,
- $\frac{dK}{dt} = W-P-D,
- $W(t) = \int p(x,t)\nabla\cdot v(x,t)\,dx$,
- $P(t)=\int\phi\nabla\cdot (\rho (x,t)v(x,t))\,dx$, where $-\Delta\phi =\rho$ (and thus $\phi >0$),
- $D\ge 0$ turbulent dissipation,
- DigiMat unlocks the grand challenges in science, education and industry?
- A star is born through the gradual gravitational collapse of a cloud of interstellar matter. The compression caused by the collapse raises the temperature until thermonuclear fusion occurs at the center of the star.
fredag 3 juli 2020
DigiMat: BIG BANG
söndag 21 juni 2020
Mathematics of Swedish Corona Strategy
söndag 14 juni 2020
Svar från Skolverket 2
Hej Claes!
Tack för dina frågor. Nedan finner du dina frågor och våra svar på dessa.
1.Tack för svar. Du undviker att svara på Fråga 2 och hänvisar till Skolinspektionen som har tillsynsansvar.
Men nog borde väl Skolverket också ha en uppfattning i denna fråga?
Implementeringen av styrdokumentsförändringar tar tid, i synnerhet när nytt innehåll introduceras. Skolverket följer utvecklingen.
2. Vilken utvärdering har Skolinspektionen genomfört vad gäller den nya läroplanen med programmering som del av matematikämnet?
Finns resultat av utvärdering dokumenterat? Kan jag få tillgång?
Vi ser i ditt mejl den 6 juni att du redan har hittat till Skolinspektionens granskning.
”Digitala verktyg i undervisningen - matematik och teknik i årskurs 7-9”:www.skolinspektionen.se/sv/Beslut-och-rapporter/Publikationer/Granskningsrapport/Kvalitetsgranskning/digitala-verktyg-i-undervisningen/
3. Följdfråga till Skolverket: Hur många lärare i matematik/teknik har deltagit i fortbildning i matematik+programmering
och vilken omfattning (tex i poäng) har denna utbildning haft?
Vi vill tydliggöra att det är huvudmännen och rektorerna som ansvarar för kompetensutveckling av lärare inom sin verksamhet. Skolverket kan stödja sådana insatser utifrån exempelvis de uppdrag Skolverket får av regeringen. Dessa uppdrag från regeringen ändras över tid: www.skolverket.se/for-dig-som-ar.../elev-eller-foralder/skolans-organisation/ansvar---vem-gor-vad
Just vad avser programmering erbjuds flera olika former av stöd för lärares kompetensutveckling som huvudmän och enskilda lärare kan ta del av. Här kan du läsa mer om de olika stöden: www.skolverket.se/skolutveckling/kurser-och-utbildningar/utbildningar-i-programmering-for-larare
Skolverkets kompetensutvecklingsstöd finns i fyra olika former:
1. Webbkurser
2. Moduler
3. Kurser på lärosäten
4. Workshopserier
Nedan hittar du information om hur många lärare som deltagit i våra olika stöd samt dess omfattning:
1. Webbkurser. Skolverket har två webbkurser om programmering. Dessa heter ”Om programmering” och ”Att programmera”. Du hittar dem på vår utbildningsplattform:https://utbildningar.skolverket.se/
*”Om programmering” har funnits sedan 2018 och 25 000 unika användare har tagit del av den insatsen.”Att programmera” har funnits sedan 2019 och 1500 unika användare har tagit del av den insatsen.
2. Moduler. Skolverket har många moduler för kollegialt lärande som riktar sig till matematik/tekniklärare. Dessa hittar du på https://larportalen.skolverket.se/
Där hittar du också moduler om digitalisering.
Det finns ingen statistik på antalet lärare som genomför våra moduler.
Mina Kommentarer:
- Det är huvudmännen och rektorerna som ansvarar för kompetensutveckling av lärare inom sin verksamhet.
- Skolverket kan stödja sådana insatser utifrån exempelvis de uppdrag Skolverket får av regeringen.
- Implementeringen av styrdokumentsförändringar tar tid, i synnerhet när nytt innehåll introduceras.
- Pythagoras 500 BC inleder den mänskliga kulturens digitalisering: Allt är tal: 1, 2, 3,...
- Descartes inför 1637 analytisk geometri representerad av tal. Ersätter Euklides geometri som form (med passare och linjal), som bromsat utvecklingen under 2000 år.
- Leibniz vidareutvecklar analytisk geometri till Calculus som beskrivning av en föränderlig (digital) värld vilket inleder den teknisk/vetenskapliga revolutionen.
- Turing, von Neumann: Datamaskinen 1930-: Allt är operationer på binära tal: 0, 1, 10, 11, 100, 101, 110,...representerad e av elektriska kretsar.
- Sveriges Regering 2017: Skolmatematiken skall digitaliseras för att Sverige skall kunna behålla sin konkurrenskraft.
- DigiMat 2020: Reform av skolmatematiken enligt Pythagoras-Descartes-Leibniz-vonNeumann-Sveriges Regering. Stay tuned...
söndag 7 juni 2020
Skolverkets Syn på Matematik
gjorts många försök att förklara vad matematik är. (kryptisk inledning)
Kursplanen i matematik tecknar bilden av ett kommunikativt ämne med fokus
på användningen av matematik i olika sammanhang och situationer. ("kommunikativt ämne"?)
Sammanfattande kommentar:
Låt oss jämföra med en beskrivning av en kursplan för svenska språket i termer som:
- En våra äldsta vetenskaper.
- Genom historien har de gjorts många försök att förklara vad svenska språket är.
- Platon hävdade på sin tid att alla kända och okända svenska ord existerar i en parallell idévärld.
- Andra har istället menat att svenska språket helt och hållet är konstruerat av människan utifrån olika praktiska behov.
- Som ett verktyg inom olika vetenskaper har svenska språket en unik ställning och det har också ett estetiskt egenvärde. Att uppleva svenskspråklig skönhet kan innebära att urskilja ett språkligt mönster, eller att uppleva ett samband mellan till synes olika begrepp, utan att omedelbart fundera över om det kan användas praktiskt.
- Svenska språket är således mångfacetterat genom att det förutom att vara ett nyttoverktyg också utgör ett kulturarv, en konstform och en vetenskap.
- Kursplanen i svenska tecknar bilden av ett kommunikativt ämne med fokus på användningen av svenska språket i olika sammanhang och situationer.
- Den lyfter fram svenska språket som en kreativ och problemlösande verksamhet och utgår från den tillfredsställelse och glädje som ligger i att förstå och kunna lösa problem.
- Genom undervisningen ges eleverna möjlighet att utveckla verktyg för att kunna beskriva och tolka situationer och förlopp samt formulera och lösa problem.
- I undervisningen får eleverna också möjlighet att värdera valda strategier och metoder för att kunna dra slutsatser av resultaten och fatta beslut.
- Undervisningen ska också ge eleverna möjligheter att utveckla kunskaper som gör det möjligt för dem att använda svenska språket som ett verktyg i vidare studier.
- Undervisningen i svenska lyfter också fram den tekniska utvecklingen där digitala verktyg och programmering får en allt större betydelse både för förståelse av svenska språket, men också för att utföra språkliga resonemang, samla och analysera data samt för att undersöka problemställningar.
Språk är människans främsta redskap för att tänka, kommunicera och lära. Genom språket utvecklar människor sin identitet, uttrycker känslor och tankar och förstår hur andra känner och tänker. Att ha ett rikt och varierat språk är betydelsefullt för att kunna förstå och verka i ett samhälle där kulturer, livsåskådningar, generationer och språk möts.
Undervisningen i ämnet svenska ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper i och om svenska språket. Genom undervisningen ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sitt tal- och skriftspråk så att de får tilltro till sin språkförmåga och kan uttrycka sig i olika sammanhang och för skilda syften. Det innebär att eleverna genom undervisningen ska ges möjlighet att utveckla språket för att tänka, kommunicera och lära.
Undervisningen ska stimulera elevernas intresse för att läsa och skriva. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om hur man formulerar egna åsikter och tankar i olika slags texter och genom skilda medier. Undervisningen ska även syfta till att eleverna utvecklar förmåga att skapa och bearbeta texter, enskilt och tillsammans med andra. Eleverna ska ges möjligheter att kommunicera i digitala miljöer med interaktiva och föränderliga texter. Eleverna ska även stimuleras till att uttrycka sig genom olika estetiska uttrycksformer. Vidare ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om hur man söker och kritiskt värderar information från olika källor.
I undervisningen ska eleverna möta samt få kunskaper om skönlitteratur från olika tider och skilda delar av världen. Undervisningen ska också bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om olika former av sakprosa. I mötet med olika typer av texter, scenkonst och annat estetiskt berättande ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sitt språk, den egna identiteten och sin förståelse för omvärlden.
Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla sina kunskaper om svenska språket, dess normer, uppbyggnad, historia och utveckling samt om hur språkbruk varierar beroende på sociala sammanhang och medier. På så sätt ska undervisningen bidra till att stärka elevernas medvetenhet om och tilltro till den egna språkliga och kommunikativa förmågan. Undervisningen ska också bidra till att eleverna får förståelse för att sättet man kommunicerar på kan få konsekvenser för en själv och för andra människor. Därigenom ska eleverna ges förutsättningar att ta ansvar för det egna språkbruket i olika sammanhang och medier.
Undervisningen ska även bidra till att eleverna får möta och bekanta sig med såväl de nordiska grannspråken som de nationella minoritetsspråken.
Genom undervisningen i ämnet svenska ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att formulera sig och kommunicera i tal och skrift, läsa och analysera skönlitteratur och andra texter för olika syften, anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang, urskilja språkliga strukturer och följa språkliga normer, och
söka information från olika källor och värdera dessa.