- We are in the midst of what some have called a research reproducibility crisis. While scientific discovery and complexity are developing at an unprecedented speed, less than 50% of scientific research studies can be reliably replicated. Left unchecked, this troubling fact may threaten our ability to generate sound, evidence-based knowledge that meets society’s needs. It is time to look beyond the traditional measures of quality and re-examine the very concept of quality itself.
fredag 11 december 2020
Panel Debate on Research Reproducibility Crisis
tisdag 8 december 2020
Skolverket Missnöjt med Svensk Skolmatematik i TIMSS 2019
Skolverkets Generaldirektör Peter Fredriksson meddelar vid presskonferens om TIMSS 2019 att han är missnöjd med de svenska resultaten i matematik (knappt medel).
Jag skall visa för Peter hur Sverige kan ta en tätposition genom fortbildning för lärare tillsammans med elever enligt DigiMat School. Återkommer med rapport om hur Peter ställer sig till ett sådant perspektiv. Frågan om vem som bär ansvaret för att svensk skola inte presterar bättre berörs vid presskonferensen. Skall be Peter tala om vilket ansvar Skolverket har.
Ta del av NCM-seminarium där jag presenterar DigiMat School.
söndag 6 december 2020
Ny Världsordning genom DN
Dagens Nyheter DN är Sveriges största dagstidning med stort inflytande över opinion och politik i Sverige. Greta Thunberg är gästande chefredaktör 6 dec 2020 och pumpar ut 58 sidor av klimatalarmism utan ett enda lite ifrågasättande av nödvändigheten av en total omställning till en fossilfri värld med det enorma lidande som skulle bli konsekvensen. Låt oss se hur Greta i sin ledare hanterar frågan om vilket lidande som kan accepteras mot det högre målet av fossilfrihet:
- Det här är den svåraste och mest krävande frågan mänskligheten ställts inför.
- Den utmanar rådande världsordning.
- Inget av det här kommer hända utan medias hjälp.
- Det handlar om att (hos DN)... genomsyra det dagliga arbetet i allt från innehåll, verksamhet till annonsering (med klimatalarmism).
- Den kräver ett rättvist helhetstänkande där vi ser till att ingen blir lidande av de förändringar som omställningen till ett hållbart samhälle kommer innebära.
onsdag 2 december 2020
Symbolic vs Digital Mathematics
A traditional Calculus book contains a list of primitive functions of elementary functions expressed in symbolic form, together with techniques of symbolic computation (e g integration by parts) allowing symbolic computation of not listed primitive functions. The symbolic computation can be very cumbersome and lengthy and is automated in software such as Mathematica. This is Symbolic Calculus.
In digital mathematics primitive functions/integrals are computed digitally by simply performing the summation building the integral digitally as a Riemann sum, with a certain precision. The computation is steered by a one-line code performing the summation term by term. By digital computation Calculus is thus reduced to a one-line code which the student writes and thus can understand and be allowed to use not simply as a black box. This is Digital Calculus. From experience with Digital Calculus the true meaning of symbols such as cos(x) can be learned and understood.
Another example is the following symbolic computation with fractions:
- 1/3 + 1/4 = 7/12
- 0.3333333…+ 0.250000… = 0.5833333…
Summary:
- Symbolic Calculus is limited, tricky to use and hard to learn.
- Digital Calculus is unlimited, easy to learn and use.
Symbolic Calculus in symbiosis with Digital Calculus gives a new tool ready to be used by many. Digital Calculus does not replace Symbolic Calculus (thought processes have symbolic not digital form), but gives Symbolic Calculus a richer meaning by supplying substance to symbols.