I SVT URs Världens Bästa Skitskola får vi veta att svenska elevers kunskaper i matematik är dåliga: Att dividera 800 med 100 visar sig vara för svårt för de flesta, något som kinesiska barn i tredje klass visas gapskratta åt.
En lektor på KTH meddelar svenska folket:
- Tillståndet i matteundervisningen Sverige är sämre än i en del U-länder.
- Helt bedrövligt att elever går genom grundskola och gymnasium utan att lära sig de enklaste basgrejer.
- Sverige ligger efter, har stoppat huvet i sanden under lång tid.
Katastrof alltså. Men finns det ansvariga för sakernas tillstånd? Vi borde kunna hitta ansvariga bland
- professorer och lektorer i matematik
- lärarutbildare
- lärare
- politiker.
SVT UR ställer inte frågan om ansvar. Jag har själv sökt hitta ansvariga men bland Bockarna Bruse bara blivit hänvisad uppåt eller neråt utan att vara sig hitta Stora eller Lilla Bocken Bruse med ansvar. Är inte detta konstigt?
Är det inte konstigt att min debattartikel som nu ligger uppe på Ny Teknik tigs ihjäl av alla Bockarna Bruse?
Redan nu kan elever med dyskalkyli få använda dator för att bättre klara skolan och skolmatematiken. Enligt SVT UR verkar det som om de flesta svenska elever har detta syndrom och alltså skulle kunna få en iPad.
Vad gäller s k u-länder så får nu alla elever i Rwanda en laptop vid skolstart och många länder är på väg att följa. Så småningom kommer även Sveriges skola att gå in i dataåldern, men är det verkligen så begåvat att bli sist? Det är väl egentligen inte så svårt att räkna ut att det är korkat och helt onödigt?
IPad löser inte problemet om inte lärarnas kompetens höjs och ordning och reda råder i klassrummet. Varken kinesiska eller finska barn satt med dator. Gärna en Ipad men inte utan kompetens och ordning i kassrummet. Annars går det som visades i av de tidigare programmen i serien där datorn blev ett spelverktyg även på lektionstid.
SvaraRadera/Ulf
Nej iPad löser inte alla problem men att säga nej utan att ha något att
SvaraRaderakomma med är destruktivt.