måndag 14 december 2009

Debattartikel i Ny Teknik: Så Kan Mattekrisen Lösas

Idag publicerar Ny Teknik min debattartikel IT-Matematik: Lösning på Mattekrisen.

För den läsare som vill ha mer information om IT-Matematik finns  detta utförligt utvecklat på denna blogg under mathematics education samt i  Googles My Book of Knols under Mathematics/Science Education

Ämnet är stort och viktigt, för många på många olika sätt. Hoppas många vill läsa och begrunda. Kommentarer emottages tacksamt!

Björklund vräker nu oansvarigt ut 525 miljoner till meningslös traditionell skolmatematisk cirkelrörelse. Dessa pengar satsade på IT-Matematik skulle kunna lyfta svensk skola ur 
sitt svarta hål. Jag kan inte förstå varför Björklund skulle välja meningslöst status quo framför meningsfull reform, om han bara förstår att reform utgör ett möjligt reellt alternativ. För att övertyga honom behövs fler röster än bara min.

Flera kommentarer ställer den relevant frågan om vad IT-Matematik är för något? Kort sagt är det den matematik som utnyttjas inom IT, dvs olika former av beräkningsmatematik som bygger på matematiska algoritmer utförda av datorns kraftfulla digitala processor, för 
  • sökning och sortering
  • skrift, tal, ljud, bild, film
  • simulering av verklig eller virtuell verklighet
  • datorspel
där de matematiska basverktygen är
  • numerisk geometri, calculus och linjär algebra
  • finita elementmetoder för differentialekvationer.
Sammanfattningsvis kan man se IT-Matematik som beräkningskärnan inom alla former av virtuell verklighet och datorspel, inklusive vetenskapens teorier. En matematisk kärna som med datorn som turbo erbjuder en enorm tillämpningspotential på många olika nivåer för många olika användare för många olika syften. En del av allt detta presenteras i My Book of Knols.

Nuvarande skolmatematik utnyttjar ingenting av denna inneboende potential hos matematik,
och erbjuder mest trivialiteter utan mening. 

Man hör ofta skeptiker till IT-Matematik säga att sålänge inte alla elever kan genomföra divisionsalgoritmen för stora hela tal, förenkla dubbelbråk eller lösa en andragradsekvation, vilket verkar omöjligt att uppnå, så kan och skall inget annat heller läras ut. 

Det är som att säga att sålänge inte alla elever kan elementa av latinsk grammatik, skall heller ingen engelska läras ut i skolan. 

För att komma runt detta Moment22 av trivialisering måste man kunna relativisera t o m lösning av andragradsekvationer och förstå att detta som isolerad matematisk teknik är både matematiskt ointressant/trivialt och tillämpningsmässigt hopplöst begränsat. 

Mot detta kan ställas en beräkningsalgoritm som tex fixpunktsiteration för lösning av godtycklig ekvation, som är både enklare att förstå, mer matematiskt intressant och mer tillämpningsbar. Om man bara har tillgång till dator, vilket ju alla elever har idag.

Matematik, speciellt olika former av beräkningsmatematik, 
  • är viktigt i vårt IT-samhälle
  • är viktigt för många som jobbar med IT av olika slag
  • som datorspel kan intressera många
  • är grunden för teknik och vetenskap.
Skolans uppgift är att ge eleverna ingång till matematiken i vårt moderna samhälle, men 
nuvarande skolmatematik missar detta mål.  Sorgligt och helt onödigt.

Mina kommentarer till 52 kommentarer samt 2 relaterade bloggar:
  • Flera förstår direkt: Linus Ericsson, Hamed, Fraz m fl.
  • Hades är ganska rolig! Bra perspektiv.
  • Några mattelärare hakar på med konkreta reformprogram. Go on!
  • Ingen universitetsmatematiker uttrycker någon tanke.
  • Speciellt ingen professor med huvudansvar för matematikutbildningen i landet.
  • Sålänge dessa herrar, ja det är bara herrar, inte bekänner färg, kan inga nya kort spelas och paralysen är komplett, medan Björklunds 525 miljonerna rinner rakt ut i sjön.
  • Antalet läsare per dag på min blogg är i snitt ca 100 och av mina Google: Knols ca 1000.
  • Antalet vetenskapliga/matematiska bloggar i den oändliga bloggosfären är mycket litet.
Läget är instabilt och vad som helst kan hända...till slut måste Björklund motivera sin
meningslösa kostsamma Matematiksatsning...och professorerna måste till slut ta sitt ansvar...
om dom vill sitta kvar på sina poster över längre mandatperiod...

En ny kandidatutbildning i Simuleringsteknik startar på KTH 2011. Denna utbildning bygger på en grund av IT-Matematik, som kan bli standard på teknisk högskola om några år. 

Men TeknikDelegationen har igenting att säga. Det verkar som om TD tycker det är helt OK att slänga 525 miljoner i sjön och fortsätta att låta en meningslös matematikutbildningen förstöra framtiden för unga människor och att låta svensk industri haverera pga en omodern ingenjörsutbildning. Men det är inte OK för alla de människor som drabbas av otillräcklig kompetens hos de som har ansvaret att leda ubildning, forskning och industri.

Ulf Persson ifrågasätter behovet av IT-Matematik i Den Nya Sköna Matematiken,
och blickar bakåt till ett 50-tal fyllt med andragradskurvor från antikens kägelsnitt.
UlfP är helt oberörd inför möjligheten att få 525 nya miljoner till meningsfull matematik.
Ingen annan matematikprofessor har heller visat något intresse. Coolt! Eller tror man att det handlar om 525 kronor och inte 525 miljoner kronor! En faktor på en miljon = 1.000.000!

UlfP får i kommentarer till sin artikel stöd av KTHs Arne Söderquist som väl uttrycker tunnelseendet och oförmågan att ta in verkligheten beskriven av tex JPT, som utgör kodex för universitetsmatematiker.

Ingen politiker visar heller några betänkligheter att kasta 525 miljoner i sjön. Det skulle behövas en Gunilla Carlsson på Utbildningsdepartmentet! Men Björklund är cool! Han vägrar träffa den ende matematikprofessorn i landet som visar intresse för matematikutbildning, men betalar villigt hundratals miljoner till alla matematikprofessorer som inte engagerar sig. Cool!
525 miljoner är vad regeringen nu satsar på att rädda Trollhättan från undergång. Varifrån dessa pengar skall tas är oklart. Kanske någon klurig ekonom ser en möjlighet...

Mina brev till Matematikersamfundet och Nationalkommitten för Matematik har naturligtvis inte besvarats eller föranlett någon reaktion från någon. Matematiker är coola! Men inte ens rena matematiker kan leva på luft. Hellre då gå under än modernisera. Det är som att insistera på hästskjuts istället för X2000: Skakigt och bara för ett fåtal!

3 kommentarer:

  1. Ser att jag är med på bild i tidningen. Kul. :-)

    SvaraRadera
  2. En bild fylld av djup symbolik.

    SvaraRadera
  3. Ja, det är inte utan att man funderar lite.

    SvaraRadera