DN uppmanar svenska folket på sin huvudledare att:
Jag ställer följande fråga till DN: Är DN Debatt intresserad av en kritisk granskning av svensk skolmatematik?
DN ger följande svar: Hej Tack för förslaget. Jag passar. mvh Bo G Andersson.
DN skriver på sin huvudledare att det behövs mer resurser till matematikundervisning, eftersom den är så viktig, men tyvärr funkar så dåligt. Detta är precis vad Skolverket och Skolinspektionen tillsammans säger, och som fått Björklund att dela ut 500 extra miljoner till alla lärare som misslyckas med sin matematikundervisning.
Men DN vill inte ha kritisk debatt om huruvida detta kan vara så vettigt. DN vill inte ha en kritisk debatt om
- varför matematikundervisningen inte fungerar i dagens skola
- skolmatematikens syfte, innehåll och utförande
- varför matematiklärare inte får adekvat lärarutbildning
- effekten för många elever av att misslyckas med matematik
- vilka matematikkunskaper som behövs i dagens IT-samhälle
- vilka kompetenser och principer styr Skolverket och Skolinspektionen?
DN propagerar ensidigt och vill inte ha kritisk debatt. Är DN ett organ för Skolverket och Skolinspektionen och alla anslagsmottagare inkl Stockholms Stad, eller en oberoende kritisk granskare? Varifrån hämtar DN sin information? Har DN någon sakkunskap om matematik och matematikundervisning? Varför vill DN inte ha kritisk debatt? Vad säger DN?
CJ: Det är inte beslutet som behöver kommenteras, utan det faktum att DN ensidigt predikar
för sina läsare utan att öppna för debatt. Det tycker jag kunde vara värt en kommentar.
DN: No comment.
Vi kan väl nu förvänta oss nya okritiska huvudledare som: Hör Matematiken och Känn Matematiken. Återstår då Janne Josefsson...
DN Debatt har utvecklats till ett propagandaforum för partier och organisationer, medan kritisk debatt av oberoende är satt på undantag. Är detta avsikten?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar