söndag 18 september 2011

Skolverket Sågar Björklund: Mattelyftet Meningslöst

Björklunds Mattelyft till en kostnad av 2.6 miljarder: bluff eller verklighet?

  • Skolverket poängterar även behovet att ute på skolorna initiera och understödja självgående grupper vilka fortlöpande formulerar sina kompetensutvecklingsbehov så att inte insatsen blir tillfällig och undergrävs av en dominerande traditionell skol- och undervisningskultur.
Björklund skall nu spendera 1 miljard av de 2.6 på fortbildning i Skolverkets regi där lärarna skall läras katederundervisning, samtidigt som Skolverket anser att denna omskolning undergräver vad skolans självgående grupper med stöd av Skolverket söker åstadkomma. En total kollaps till noll: På Skolverkets hemsida finns inte heller ett ord om Mattelyftet.

Detta vet Björklund. Björklund vet att han förstör stora resurser till ingen nytta. Men Björklund tror att svenska folket kommer att tacka honom för Mattelyftet eftersom dom inte förstår matematik och kan luras till vad som helst. Men så korkat är inte svenska folket, inkl Göran Greider och Marcus Birro.

När den sanna innebörden av Björklunds Mattelyft avslöjas, så kommer Björklund och Alliansen att få betala ett högt pris för sin svindel med skattepengar och den unga generationens utbildning. Och jag är inte ensam om denna insikt.

Men om detta vill inte Björklund höra talas, utan stänger bara sin dörr och drar ned gardinen.
Inte så begåvat. Björklund behöver omskolas, men vill inte.

4 kommentarer:

  1. Katederundervisning är ett begrepp som olika personer fyller med helt olika innehåll. Man kan säga att det spänner från Caligula i Hets till John Keating i Döda poeters sällskap. Personligen tror jag snarare Björklund söker ett kommunikativt ord som kan gå hem i breda kretsar än att på allvar försöka styra detaljer i lärarnas yrkesutövning. Om man vill försöka förstå vad han kan mena (dvs gå lite djupare än att fastna i klassrummets möblemang) så är det exakta citatet från presskonferensen: "Det är att lärare ska förklara, berätta, instruera och repetera i helklass, och dessutom, läraren leder diskussioner och samtal i helklass för att säkerställa att eleverna förstår det matematiska tänkandet och de matematiska begreppen." Man bör nog sedan se det i relation till till exempel Skolinspektionens rapporter som det ju refereras till både i Skolverkets förslag samt i utbildningsdepartementets uppdrag till Skolverket. Där är det (lite förenklat) det "tysta" räknandet (även det i helklass) som kritiseras. Man kan säga att Björklunds utspel då rimligen bör tolkas mer åt Döda poeter-hållet än åt Caligula-hållet.

    SvaraRadera
  2. Jag tror inte Björklund känner till några Döda Poeter. Instruktion i "helklass" är ledordet, ungefär som i Nordkorea. Är Björklund verkligen liberal?

    SvaraRadera
  3. Kanske skulle du bli förvånad om du träffade honom? Men helklass har vi ju redan i matematikundervisningen, rent organisatoriskt. 12 minuter genomgång av läraren, 8 minuter lärarledd uppgiftslösning, 3 minuter uppgiftslösning i grupp och 37 minuter individuellt arbete i boken. I snitt alltså.

    SvaraRadera
  4. Ja så ser lektioner ut i Nordkorea.

    SvaraRadera