Här följer inledning till min presentation vid Kunskapsskolans Naturvetenskapliga Centrum i Saltsjöbaden på inbjudan av Kurt Berndt om mitt program för förnyelse av matematikutbildning:
- MATEMATIK-IT
som ansluter till min presentation vid Helsingfors Tekniska Högskola 26/10 2009:
Huvudfrågorna om Vad/Varför/Hur?, har nya svar i dagens IT-samhälle, som bygger på matematik, på IT-Matematik.
Vi observerar:
- Latinet försvann från svensk skola på 60-talet när frågan om Vad/Varför? inte längre hade ett övertygande svar.
- Frågan om Vad/Varför? har idag inga övertygande svar inom matematikutbildning.
- Varken matematiker, matematiklärarutbildare, matematiklärare har svar.
- Matematiken är nu på väg att följa latinet. Kollaps.
- För varje år allt sämre resultat:
- Ingen förstår varför.
- Ingen vet vad som bör/kan göras, utom att backa
- Bevis: Björklunds Matematiksatsning: 525 milj i sjön
- Bevis: Bentley's Matematiska Djupanalys
- Paralys: Kollaps vs Simulering
MATEMATIK: IT
- Så kan mattekrisen lösas (Ny Teknik Dec09)
- Homo Computans of Read-Write-Execute-Society
- Skol-Matematiken är död: Leve IT- Matematik
- Skolan som Valfråga: Matematik-IT
- Öppet brev till Mona:
- Framåt med Mona vs Bakåt med Janne.
Program för Matematik-IT på KTH:
- Nytt kandidatprogram i Simuleringsteknik.
- Matematik-IT = Simuleringsteknik = Konstruktion av Datorspel
- Computational Technology Laboratory
- Simulations
- Simulation Technology: Vision
- Icarus Simulation: Program
- Body and Soul: Program
- Body and Soul: Book
Kärna:
- Computational Solution of Differential Equations: FEM
- Newton's 2nd Law: dv/dt=F/m
- solid-fluid-elektro-gravitation-reaction-diffusion-convection
- particles + forces = The World
Matematik på gymnasium och grundskola:
- gymnasiematte förenklad version av högskolematte
- grundskolematte förenklad version av gymnasiematte
- ...
Grundelement:
- tal, funktion, geometri, derivata, differentialekvation, integral,
- partiklar + krafter: m dv/dt =F
- simulering av Världen
- i form av datorspel
Lösning till differentialekv
- dv/dt = f(t) för t>0, v(0)=v0
som beräknas med tidsstegning:
- v(n+1)=v(n)+f(n)dt, n=0,1,2,...
är integralen
- v(T)=integralen(0,T)f(t)dt ~ sum(n=0,N)f(n)dt.
Matematik-IT
- ger meningsfull baskunskap för alla
- ger användbar specialkunskap för några/flera
- ger läraren möjlig meningsfull roll
- ger läraren status genom väsentlig användbar kunskap
- visar konkret vad matematik är och kan användas till
- konstruktiv matematik med dator som arbetshäst/turbo
- learning-by-doing
- öppet för självständigt arbete och eget lärande
- stimulerar till utforskande
- öppet mot samhället och IT
- ger grund för förståelse av både verklig och virtuell värld
- väcker intresse särskilt hos unga själar
- är viktig för svensk skola som Kunskapsskola + Färdighetsskola
- är viktig för Sverige som modern kunskaps/IT/teknik-nation
- den skola som kan erbjuda Matematik-IT har ett försteg:
- attraherar intresserade elever och erbjuder utmaningar/fördjupning
- stimulerar ointresserade elever till färdigheter istället för misslyckande
- nuvarande skolmatematik = negationen till ovanstående.
Rapport om mötet:
Kurt Berndt, professor i strukturbiokemi vid Karolinska Institutet, leder Kunskapsskolans Naturvetenskapliga Centrum inhyst i Stockholms anrika Observatorium i Saltsjöbaden, tillsammans med bl a Charles Sacialotto, ansvarig för spetsprogrammet i matematik, och Ana-Cabballero-Herrera med ansvar för nyutveckling.
Jag föreslog samarbete med det nya programmet i Simuleringsteknik KTH, med test
av den nya versionen av Body&Soul på gymnasienivå. Alla var intresserade av de nya möjligheter som nu finns att ge en meningsfull engagerande matematikundervisning. Återkommer om detta.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar