söndag 13 mars 2011

Vad Säger Peter Stilbs Egentligen?

I en kommentar till Ingemar Nordins Vart tog den akademiska friheten vägen? skriver Peter Stilbs, professor vid KTH:
  • Många förväntar sig nog en kommentar från mig i detta sammanhang.
  • Själv har jag bedömt att det skulle skada saken att just jag själv hoppade in i censurdiskussionen på KTH – det skulle omedelbart vrängas på olika sätt.
  • Jag delar inte heller Claes’ bild av ”växthusgaser”, men skulle givetvis omedelbart få en stämpel på mig att jag ansluter mig till den.
  • ”Censuren” har nog inte utförts av Rektor, utan på mer lokal nivå, och är direkt PK-färgad.
  • Claes har exempelvis många fina exempel om svagheter i modelleringsförfaranden på sin webbsida.
Peter säger att "många förväntar sig nog en kommentar från mig", men ger beskedet att han inte vill säga något, annat än att han inte delar "Claes bild av "växthusgaser"".

Hur skall jag tolka detta? Som ett uttryck för att det finns åtminstone en professor vid KTH som tycker det är fel att censur utövas på KTH? Nej, Peter vill inte säga något. Och ingen annan heller.

Varför? För att jag är en av två på KTH som finns på ICIHighlyCited över världens mest citerade forskare? Kanske.

Peter antyder att han har invändningar mot min matematiska analys av "växthuseffekten" men vill inte säga vad som är problemet. Peter säger att han inte vill säga något, men får i alla fall ut budskapet att han inte delar min uppfattning av olika saker, icke närmare preciserade. Efter denna sågning ger Peter lite tröst genom att säga att jag ger "många fina exempel".

Jag tycker Peter borde förklara varför han säger sig inte vilja säga något, men ändå säger saker om min verksamhet som inte är direkt positiva. Vad är det Du egentligen vill säga Peter?

4 kommentarer:

  1. I would say he really does not want to reveal how little he knows about the greenhouse effect versus the real physics of the atmosphere. I would suggest he read the definitive evidence against the greenhouse effect on my site:

    http://theendofthemystery.blogspot.com/

    and begin to realize just how pathetic is the worldwide belief among scientists in that wrong-headed theory.

    SvaraRadera
  2. Or maybe he is just too PK-färgad to reveal what he actually knows.

    SvaraRadera
  3. Good point there!

    Its not just the SCI / CSC schools who have gotten infected by this whole PK-"save the climate" hysteria. Take any mid-level course at ITM - you'll actually be force-fed with climate bullcrap at some point (if you happen to be unlucky, an entire courses work might revolve around it). Needless to say, failing to acknowledge this propaganda might very well affect your grade.

    Its just sad that this is allowed to happen at a renowed technical university.

    SvaraRadera
  4. Jag tyckte man kunde tolka Peters kommentar som "jag delar inte hans åsikt i frågan, inte minst därför att jag i så fall skulle bli attackerad, precis som Claes blivit". Det vore i linje med hans mening att det här är en politisk strid som han vill hålla sig utanför.

    SvaraRadera