fredag 30 april 2010

Teknikdelegationens Slutbetänkande

Teknikdelegationen har lämnat sitt slutbetänkande som inleds med följande dystra analys:

  • Många ungdomar söker relevans för samhället och den egna identiteten när de väljer utbildning och karriär, men har svårt att finna detta i matematik, naturvetenskap, teknik och IKT. Problematiken förvärras av att skolväsendet inte har förmåga att fånga upp det grundläggande intresse som de flesta barn och ungdomar har, och inte heller i tillräcklig utsträckning förmedla den kunskap alla behöver. I dag ser vi konsekvenserna i form av sjunkande kunskapsresultat.
Eller annorlunda uttryckt: Dagens ungdomar hindras från att utveckla sitt naturliga intresse för matematik-naturvetenskap-teknik av att utbildningen inom dessa ämnen är gammalmodig, träig, tråkig och dysfunktionell, och inte utnyttjar datorsamhällets alla möjligheter. 

Om detta har dock Delegationen ingenting att säga: En sökning visar att "dator" förkommer i två meningar i betänkandet:
  • Dessutom är ungdomar förstås utomordentligt aktiva datoranvändare.
  • ...att det inte bara handlar om att skolan införskaffar datorer...
Mina försök att komma till tals med Delegationen har varit helt fruktlösa. Leif Johansson svarar naturligtvis inte på brev från den ende av landets matematikprofessorer som bryr sig om svensk utbildning och konkurrenskraft. Självklart inte.

Delegationen har ingenting förstått, och kan därför inte komma med annat än tomma 
fraser, och begäran om en massa pengar (1235 Mkr).

Vad som behövs är förståelse att utbildningen måste moderniseras för att motsvara
datorsamhällets nya möjligheter och krav. Är nu detta så svårt att förstå, Leif?


2 kommentarer:

  1. Det är så jävla tragiskt. Mer pengar - rapporterna slutar alltid på samma sätt.

    SvaraRadera
  2. 人生有如洶湧的波濤,如果沒有岩石的阻擋,怎能激起美麗的浪花? ..................................................

    SvaraRadera