Here is the poster for my talk in Heidelberg Dec 4:
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
towards understanding by critical constructive inquiry
For when propositions are denied, there is an end
of them, but if they bee allowed, it requireth a
new worke. The Essais of Sr. Francis Bacon, London, 1612
The further a society drifts from the truth, the more it will hate those who speak it. George Orwell
Nothing is created by coincidence, rather there is reason and necessity for everything. Leukippus, 5th Century BC.
De Omnibus Dubitandum
Science advances one funeral at a time.
Max Planck
I länken nedan kan man se exempel på en PISA-test i matematik. Det är ju fråga om ren logik. Hur kan IT-matematik vara till någon hjälp här?
SvaraRaderahttp://nces.ed.gov/surveys/pisa/pdf/items_math2012.pdf
Sorry, mitt förra inlägg hamnade fel. Skall in på din föreg blogpost.
SvaraRaderaLogik ingår som väsentlig del i IT-Matematik. Datorn styrs av logik.
SvaraRaderaMen i dessa uppgifter har man ingen som helst nytta av en dator, utan är hänvisad till sitt egna logiska tänkande. Möjligen kan man slippa utföra någon subtraktion el multiplikation i huvudet om man har en räknare, men sådana elementära operationer bör ju alla klara av utan hjälpmedel. Såg att en del av det dåliga PISA-resultatet berodde på bristande förmåga i att multiplicera och här kan man ju tänka sig ett datorprogram som övar upp elevens förmåga i huvudräkning.
SvaraRaderaEftersom IT-Matematik innehåller programmering som bygger på logik så
SvaraRaderages träning i logik för alla ändamål, även utan dator.