Min debattartikel om Matematik-IT som nytt kärnämne i skolan har nu publicerats i Ny Teknik.
Som vanligt tiger de som har ansvar för att skolmatematiken idag är en katastrof, professorer,
lärarutbildare och pedagoger, med Jan Björklund överst.
Som vanligt finns det många kommentatorer som inte har förstått att IT och matematik hör ihop.
Men det finns också positiva röster, som vittnar om att iPad i förskolan funkar bra.
Matematik-IT med Ipad åt Alla kommer att bli ett effektivt konkurrensmedel i jakten på elever där friskolorna nu kommer att ta täten och kommunala skolor snart måste följa.
Proppen är Jan Björklund, och hoppet går till Mikael Damberg: En lysande chans för S att komma ur sin förlamning med en framtidsinriktad skolpolitik.
Och problemet med att nöta in multiplikationstabellen ersätter du med en app?
SvaraRaderaPer-Albin
Lämpliga Appar kan användas för att nöta in multiplikationstabellen, och mycket mer därtill. Det finns redan appar som lär 3-åringar att läsa, eller multiplikationstabellen för den delen, om detta skulle anses vara önskvärt.
SvaraRaderaFörstår inte motsatsen mellan att ha ordning i skolan, kompetenta lärare och att använda datorer i matematikundervisningen. Såg ett program i TV2 om skolan som visade hur eleverna använde datorerna för spel istället för arbete under lektionstid. Det hjälper väl inte med några datorer om inte miljön är den rätta och handledningen kompetent. Dina inlägg om matte och datorer verkar mest grälsjuka
SvaraRadera/Ulf
Jag säger inte att det finns en motsats, tvärtom. Allt kan användas på fel sätt, även papper, penna och böcker. Skolans uppgift är att leda eleverna till meningsfull användning och utveckling. Det finns inget grälsjukt i detta.
SvaraRadera