Peter Vinnervik ger Skolverket svidande kritik i sin avhandling om den nya kursplanen med programmering som del av matematikämnet, vilket tas upp i artikeln Forskare: Skolverket är otydliga om programmering i Läraren:
- Skolans styrdokument ger inte lärarna tillräckligt bra stöd för hur de ska undervisa i programmering.
- Man talar om att eleverna ska lära sig programmeringens grunder, men vad de består av kommuniceras väldigt kortfattat i kursplanerna, framför allt för ämnet matematikbudskapet om programmering kommuniceras via flera olika texter.
- Man är väldigt otydlig med vad det är för kunskaper som eleverna ska lära sig.
- Lärarna upplever budskapet som väldigt luddigt.
- Det behövs ytterligare en revidering av kursplanerna för att göra det tydligare för lärarna hur de ska arbeta med programmering i undervisningen.
Peter Vinnervik går så långt att han föreslår att programmering skall överföras till teknikämnet, eftersom reform av matematikundervisningen förefaller vara utsiktslös.
Vi får se om Skolverket kan lyssna på denna kritik. Skolverkets syn uttrycks av undervisningsråd Johan Falk, som i Läraren uttrycker Skolverket: Ge mattelärare tid att fortbilda sig i programmering:
- Studiematerial och tillfällen till fortbildning i programmering finns.
- Flaskhalsen är tid och den är det bara skolhuvudmännen som kan skapa för sina lärare.
Innebörden är att Skolverket inte anser att Skolverket kan göra något mer än det som redan gjorts.
Det skall bli intressant att se om Skolverket är kapabelt att lyssna på något av den svidande kritiken från Vinnervik. Det är inte säkert. Som Skolverkets Generaldirektör Peter Fredriksson urskuldande brukar säga: "Matematik är inte Sveriges bästa gren".
From Vinnervik's Abstract:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar