Jag har idag haft ett konstruktivt och mycket trevligt samtal med Jessica Berglund och Lisa Söderlund på Kodcentrum om eventuellt samarbete vad gäller att sprida programmeringens evangelium till svenska elever och svensk skola.
Kodcentrum har hittills satsat på Scratch som introduktion till programmering och verkar ha behov av att kunna leverera vidareutbildning, och kanske Matematik-IT därvid kan vara ett alternativ. Vi får se om Kodcentrum vill utnyttja denna möjlighet under nästa läsår. Chansen finns...
Vad gäller programmeringsplattform har jag alltså använt Codea (programmering på iPad för iPad), men det finns många alternativ, tex Corona för PC/Mac som använder samma språk som Codea (Lua). Codea kostar några kronor, medan Corona är gratis.
Sen finns det ju många andra möjligheter som Xcode, Swift, Python, JavaScript, Perl....Till slut måste man välja något specifikt språk/plattform, om man vill säga/göra något konkret med någon mening... på samma sätt som med kärleken, som är ju evig och det bara är föremålen som växlar...
PS Det finns en inställning som verkar ha många företrädare, att möta Regeringens uppdrag till Skolverket att införa programmering i skolan, inte med att helt sonika följa uppdragets direktiv och göra så, utan istället ersätta konkret programmering med betydligt mindre konkreta slagord som "digital kompetens" och "datalogiskt tänkande". Tanken är alltså att gå runt den heta gröten och inte ta del av den och istället konsumera ev urvattnade derivat av den goda och stärkande gröten.
Inte att lära sig programmera (det behöver man inte eftersom det finns så många programmerare), utan istället lära sig att det finns något som kallas programmering. Inte att de facto få lära sig multiplikationstabellen och att använda den, utan istället få lära sig att det räcker att veta att den finns och att några kan den (den behövs ju egentligen inte eftersom det finns så många mini-räknare).
Tanken borde istället vara att om man äter programmeringsgröten och smälter den, så får man bättre förmåga att utveckla både "digital kompetens" och "datalogiskt tänkande", om det nu är huvudsaken, än om man bara går runt gröten.
Det är bättre att kunna multiplikationstabellen och kunna använda den, än att inte kunna den och inte veta att använda den, även om det finns miniräknare. Varför? Därför att människan är en tänkande varelse och tänkande bygger på förståelse.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar