Men i dessa uppgifter har man ingen som helst nytta av en dator, utan är hänvisad till sitt egna logiska tänkande. Möjligen kan man slippa utföra någon subtraktion el multiplikation i huvudet om man har en räknare, men sådana elementära operationer bör ju alla klara av utan hjälpmedel. Såg att en del av det dåliga PISA-resultatet berodde på bristande förmåga i att multiplicera och här kan man ju tänka sig ett datorprogram som övar upp elevens förmåga i huvudräkning.
I länken nedan kan man se exempel på en PISA-test i matematik. Det är ju fråga om ren logik. Hur kan IT-matematik vara till någon hjälp här?
SvaraRaderahttp://nces.ed.gov/surveys/pisa/pdf/items_math2012.pdf
Sorry, mitt förra inlägg hamnade fel. Skall in på din föreg blogpost.
SvaraRaderaLogik ingår som väsentlig del i IT-Matematik. Datorn styrs av logik.
SvaraRaderaMen i dessa uppgifter har man ingen som helst nytta av en dator, utan är hänvisad till sitt egna logiska tänkande. Möjligen kan man slippa utföra någon subtraktion el multiplikation i huvudet om man har en räknare, men sådana elementära operationer bör ju alla klara av utan hjälpmedel. Såg att en del av det dåliga PISA-resultatet berodde på bristande förmåga i att multiplicera och här kan man ju tänka sig ett datorprogram som övar upp elevens förmåga i huvudräkning.
SvaraRaderaEftersom IT-Matematik innehåller programmering som bygger på logik så
SvaraRaderages träning i logik för alla ändamål, även utan dator.